Tanker rundt iPaden som digital plattform på Gjennestad


Sett fra en IKT-ansvarlig perspektiv.

Vi er inne i femte året med iPad som digitalt verktøy på Gjennestad. Skoleåret 2011/12 startet vi med iPad2 til alle elever og lærere. Kostnaden med å være tidlig ute, er at løypene ikke er kjørt opp, så den jobben ble vi med på. Nå kan vi skrive 2015, og alle nye VG1 elever har fått sine iPadAir2, 64GB. Systemene rundt iPaden er mer eller mindre på plass. Vi har fått gode innleveringsløsninger, utenfor de tradisjonelle LMSene. Vi kan velge mellom APPer i tusentall, og bare fantasien begrenser hvordan vi kan bruke dette brettet, som etterhvert har blitt en forholdsvis kraftig “datamaskin”.


Økonomi
Fra å være en meget rimelig løsning både i innkjøp og i drift, har iPadløsningen for oss blitt endel dyrere, i og med at vi må gå for 64GB varianten. 16GB blir for lite, når vi skal ha digitale lærebøker på iPaden. I tillegg har kameraet blitt bedre, som gjør at bilder og video som elevene tar, krever mer plass. Det betyr nå at vi betaler oppunder kr 6000,- for en iPad inkl. beskyttelse på skjerm og en beskyttelsesveske. I tillegg kommer noe APP-kjøp (dette er imidlertid ikke en stor kostnad, i og med at Apple leverer med mye bra, gratis software). Studiespesialisering har også fått tastaturer med mapper.
Elevene har i VGS krav på å kjøpe ut eller ta med seg (avhengig av antall år de har gått) iPaden når de slutter på skolen. Vi har ikke lov til å ta mer en Lånekassens utstyrsstipend i leie for iPaden, noe som vil si ca kr 950,- pr år (dagens satser). Det betyr at skolen innskudd i iPaden blir forholdsvis stort. Spesielt når vi er en yrkesfaglig skole, der eleven ofte bare går maks 2 år før de forsvinner ut i lære.

Drifting
Vi er overbevist om at en tradisjonell laptopløsning hadde gitt oss mye mer å gjøre på IKT-avdelingen på Gjennestad. iPadens enkelhet i OS og APPer gjør den driftsvennlig. Forholdsvis godt kvalitetssikrede oppgraderinger gjør at feilene er få. Vi har likevel hatt endel “fuzz” rundt iOS oppgraderingene. Forrige gang (iOS8) var det lagringsplassen som var problemet. Oppgraderingen krevde så mye ledig plass på iPaden at få klarte å oppgradere. Dette førte til et stort press på IKT-avdelingen. Nå med iOS9 oppgraderingen har 2 problemer vært utfordrende. For det første inneholder iOS9 feil/mangler ift nettverksstandarder, noe som førte til hos oss at de oppgraderte iPadene ikke fikk koplet seg på skolen trådløse nettverk. Dette problemet er ennå ikke 100% fikset. Det andre problemet, som flere har opplevd, er at oppgraderingen stopper “midtveis”, og at iPaden (eller iPhonen) ikke lar seg starte etterpå. I noen tilfeller får vi ikke liv i enheten etterpå.
SWAP-løsningen er fin. Hvis en iPad har defekter (og ikke dekkes av garantien), kan man levere den inn til Apple (eller autorisert forhandler), og man får en tilsynelatende ny iPad som erstatning. Men i årene som vi har hatt iPad, har denne prisen nesten doblet seg. De siste iPadene vi har levert til SWAP, koster nesten kr. 4000,- å “reparere”. Da er det med andre ord bare den dyreste iPad Air 2, 64GB, hvor dette lønner seg. Det er ikke tilfredstillende. Ryktene sier at Apple kommer nå i oktober med et eget skjermbytteprogram for iPad, som skal være vesentlig billigere enn SWAP-programmet. Vi ønsker det hjertelig velkommen. Men det vi har sett av årets skader på iPadene, er at selve iPad-”skroget” også får skader når ulykken er ute. Bulker, eller at hele iPaden er bøyd, har nesten vært tilstede på alle årets skader. Da holder det ikke lenger å bare bytte glass.
Elevene betaler en egenandel på kr. 1500,- ved skade, resten dekker skolen. Vi har kjørt skoleår både med og uten forsikring, og har kommet til at med det antallet skader vi har i løpet av et år (i snitt 25 skader pr. år) lønner det seg å være selvassurandør. Med de nye SWAP-prisene må vi kanskje ta dette opp til vurdering igjen…

Metodikk og pedagogikk
Det er jo dette som gjør at vi fortsatt holder på iPaden som digitalt verktøy på Gjennestad. De fleste lærere og elever ønsker IKKE å bytte bort iPaden med en laptopløsning. Alle mulighetene som ligger i iPad- formatet, gjør undervisningen mer allsidig. Kreativitet og flere-veier-til-målet gjør at elever kan få vist hva de kan med forskjellige uttryksformer. Lærerne føler de behersker iPaden, og føler seg trygge med teknologien i klasserommet. Mange er flinke til å benytte forskjellige verktøy. Dokumentasjon i form av bilder, videoer og tekst bli satt sammen til fine rapporter og elevarbeider. Å stå foran klassen å presentere med en fin KeyNote i ryggen gir selvtillit og mestringsfølelse.

Innleveringsløsning
Vi bruker i dag Showbie Pro som innleveringsløsning når elevene skal gi fra seg sine arbeider eller levere prøver. Denne tjenesten blir bare bedre og bedre, og har i løpet av det siste året fått mange nye nyttige tilleggsfunksjoner. “Ulempen” med denne løsningen er at den også begynner å koste endel kroner. Og bedre har det ikke blitt nå som kronekursen suser nedover. Vi betaler lisens pr. lærer. For ca 30 lærere, betaler vi i dag mellom 20-25 tusen pr- år. Vi har fortsatt Fronter, for å kunne samle all vurdering og ha oversikt over fravær og anmerkninger. Denne tjenesten koster også endel kroner. Vi er på “febrisk” jakt etter løsninger som gjør at vi kan kvitte oss med Fronter.
2 gratistjenester som seiler opp og kan erstatte vår Showbie Pro løsning er iTunesU og Google Classroom.
iTunesU har vi brukt i flere år for å distribuere fagstoff til elevene. I løpet av året skal alle lærerne være over på denne plattformen. I sommer kom også muligheten for innleveringer i iTunesU, Karaktersetting og en form for portefølge er også på plass. Det gjør at den kan erstatte betalingstjenesten Showbie Pro. Ingen er bedre enn Showbie på brukervennlighet og funksjoner foreløpig, men Apple puster dem i nakken, og har store økonomiske ressurser hvis de ønsker å bruke noen av dem her. I løpet av oktober skal vi kjøre kursing for de lærerne som ennå ikke føler seg trygge med iTunesU, så håper vi at alle er i gang rundt juletider.
En annen løsning som også blir bedre er Google Classroom. Jeg tester nå denne ut i en klasse, hvor vi kjører mange innleveringer. Fordelen med denne løsningen er at den er multiplattform, i motsetning til iTunesU som krever Apples devicer for å kjøre. I tillegg ligner den mer på Facebook i form, noe de fleste kjenner seg igjen i. Den er tett integrert mot Googles andre tjenester som mail, disk, docs, kalender osv. I og med at vi allerede (siden 2010) kjører Google APPs for Education på Gjennestad, er vi flittige brukere av disse andre tjenestene. Det gjør at Google Classroom ikke er “enda-et-system” men kun en tilleggstjeneste i vårt Google univers. Er litt spent på hva som kommer ut av denne testperioden av Google Classroom.


Veien videre på Gjennestad
Vi går fortsatt på “iPad”-veien, og det kan godt hende vi skal gå på den en lang tid fremover. Det er mange pedagogiske argumenter for å gjøre nettopp det. Samtidig er det viktig å til enhver tid å orientere seg i det digitale landskap, for å se om vi er på den riktige veien. Vi har lenge hatt et skråblikk mot hva Google gjør med sitt operativsystem og Chromebooks. Det ville sklidd rett inn i vår allerede Google-”tunge” hverdag på Gjennestad. Enkelheten og kostnaden rundt en Chromebook-løsning er absolutt tiltrekkende. Spørsmålet er hva vi mister i klasserommet, og hva vinner vi? Økonomisk er jeg overbevist om en slik løsning hadde vært meget gunstig for Gjennestad, selv med kostnaden å “konvertere” lærere over til en ny plattform. Men vil vi bli fornøyd med en slik løsning? Hva mister vi? Det er opplagt at mye av mobiliteten og de kreative mulighetene (bilder og video) vil reduseres. Når det er sagt, har nesten alle elever i dag gode smarttelefoner, som kunne fungere som en “multimedia-arm” til Chromebooken. I tillegg ville de fått et bedre skriveverktøy (tenker på tastatur). Om byggekvaliteten er god nok på en billig Chromebook er en annen sak. Vil Chromebookens “avhengighet” av nettet skape store utfordringer?
Hva fremtiden vil bringe av nye teknologiske muligheter er spennende. Slik jeg ser det nå, har vi 2 reele muligheter på Gjennestad.
* Fortsette med iPad som digitalt verktøy for lærere og elever
* På sikt gå over til Chromebooks
Å gå til en Windows laptop ser jeg ikke som et alternativ (pga operativsystemet og driftskompleksiteten). En Mac løsning ville blitt alt for kostbar.

Kommentarer

  1. Kanon innlegg som gav meg svar på ALT jeg lurte på vedrørende bruk av Ipad i skolen. Er selv student på HiNT - IKT for lærere, og holder nå på med en oppgave om blant annet dette temaet. Dere var imponerende tidlig ute, som beskrevet i Leif Harboe sin bok om Grunnleggende digitale ferdigheter for lærere, og holder fremdeles på. Fantastisk. Lykke til!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar