iPad på studiespesialisering høsten 2015

Gjennestad VGS starter høsten 2015 opp med Studiespesialisering, VG1.
Vi har hatt en prosess internt nå de siste månedene hvilket digitalt verktøy vi skal velge for denne gruppen elever.  Alternativene har vært Chromebook, Windows laptop, BYOD, Macbook Air og iPad Air 2.
Valget har falt på iPad. I dette innlegget skriver jeg litt mer om dette valget.


For oss er studiespesialisering nytt, og hvilke behov som må dekkes vil vi nok se etterhvert. Vi har imidlertid gjort endel research, for å få mest mulig grunnlag for å ta det riktige valget. Så vidt jeg vet, er det ingen i landet som har gitt iPad til studiespesialisering som eneste digitale verktøy (kom gjerne med innspill hvis jeg tar feil). Argumenter mot iPad som digitalt verktøy på et slikt programområde har hovedsakelig vært disse:

  • Matteverktøy, er Geogebra for iPad bra nok til R1 og R2 matte?
  • Skrivemengde, elevene skal produsere mye tekst, er iPaden effektiv nok?
  • Multitasking, vanskeligere å jobbe effektivt i flere programmer av gangen.
  • Liten skjerm, er det plass nok til å jobbe på en god måte?

Hva tenker vi om disse "motargumentene"?

Matteverktøy
I følge Geogebra sine nettsider, sier de at iOS versjonen av Geogebra nå inneholder alle funksjoner. Det gjenstår noe testing hos mattelærerne, men alle er enige at det i hvertfall holder som verktøy i VG1. Vi begynner ikke med R1 matte før skoleåret 2015/2016, så da kan utviklingen ha kommet lenger ift. Geogebra og evt. andre tilgjengelige matteverktøy/APPer.

Skrivemengde
Her tenker vi først og fremst at dette er et tastatur-spørsmål. Vi kommer til å utstyre alle studiespes elevene med tastatur (antagelig Apples BT keyboard og InCase Workstation for iPad). 

Multitasking og liten skjerm
En laptop vil nok oppleves noe bedre her, i og med at man har en større arbeidsflate (skjerm). Samtidig er iPaden rask, og å bytte mellom APPer gjøres raskt. I tillegg har det lekket opplysninger om at iOS9 vil ha bedre funksjonalitet i forhold til disse tingene. 

Vi ser på VG1 som et "prøveår". Vi vil i løpet av dette året høste erfaring, samtidig som software og hardware hele tiden utvikler seg. Skulle det vise seg at iPaden ikke er godt nok egnet for VG2 og R1 matte, har vi mulighet til å gi elevene et annet verktøy neste år, og skyfle deres iPader inn i andre klasser. Når det er sagt, har vi tro på iPaden, også på studiespesialisering.


Argumenter som taler for iPaden

Her kommer jo de "vanlige" argumentene som blir brukt når iPaden skal promoteres; mobiliteten, multiverktøyet, enkelheten, utvalget av flotte APPer + + + 
I tillegg er det tilgjengelig mye periferiutstyr, som kan brukes i bl. annet naturfag/biologi/kjemi/fysikk.
Et viktig argument for oss, er at metodikken og pedagogikken med iPad i undervisningen har etablert seg hos våre lærere. Ved å velge iPad på studiespes, kan lærerne bruke de samme verktøy og metoder, uansett hvilken klasse de underviser i.
Supportmessig er det også en stor fordel å ha en type utstyr på hele skolen. Mindre konfigurasjon og enklere administrasjon.


Hva med alternativene?

MacBook Air
Dette alternativet stod høyt på ønskelista hos lærerne. Grunnen er blant annet de motargumentene for iPad som er nevnt ovenfor. Denne løsningen ville løst både dette med matteverktøy og skrivemengde på en god måte. Det ville kanskje gjøre det mer attraktivt å søke studiespesialisering hos oss.
3 motargumenter for MB Air:
  • Økonomi. Innkjøpsprisen er høy. Ca kr 10000,- er mye penger, når vi ikke har lov til å ta mer enn kr 960,- i leie pr år. Og at elevene kan da med seg Macen etter 3 år uten å betale noe ekstra.
  • Statusforskjell. Hva vil det gjøre med miljøet på skolen, når studiespes-elevene går rundt med skinnende MacBooker. Det å gå studiespes er i seg selv litt status blant elevene. Vi var rett og slett litt urolig for at vi kunne få en for stor forskjell på studiespes-elevene og "de andre".
  • Support. Det ville blitt forskjell i utstyr hos elevene, og flere systemer og supportere. Dette argumentet er imidlertid ikke så veldig stort, i og med at vi allerede supporterer lærerenes MacBooker.
Windows laptop
Denne løsningen ville også løst noen av motargumentene mot iPad. Geogebra fungerer helt fint på en PC, og laptopen fungerer bra som skriveverktøy. Vi er jo fullt klar over at dette er den mest valgte løsningen i VGS Norge.
Motargumentene:
  • Ustabilitet. Tidligere (og andres) erfaringer sier oss at det er mer teknisk trøbbel med Win laptoper. Både hardware og software. I 4-5000 kr klassen er det mye "skrot", så vi måtte opp mot det en MacBook Air koster for å sikre oss god hardware kvalitet. I tillegg har Windows vært mer ustabilt enn den erfaringen vi har med Apples produkter (her vil sikkert noen være uenige).
  • Et system til. Vi har nesten fastet ut Win PCene på Gjennestad, og har ingen god adm løsning for dette lenger. Vi ville trenge å kjøpe nye verktøy for administrasjon, og økt vår kompetanse på huset for å få dette til.
ChromeBook
Vi følger spent med på dette produktet. Det har potensiale til å gjøre det veldig bra i skolesektoren, og har allerede gått forbi Apple og iPad i det amerikanske skolesystemet. Chromebookens to store fordeler er prisen og enkelheten. Vi vurderte sterkt å prøve Chromebook på studiespes, men tok ikke risken, pga følgende motargumenter:

  • Begrenset funksjonalitet offline. I og med at alle tjenestene er online tjenester, vil vi få utfordringer hvis nettet skulle være nede, eller elevene skal jobbe på steder uten nett. I tillegg kan det være noen utfordringer med avvikling av prøver og eksamener.
  • Usikker på byggekvaliteten. Maskinene er billige. Er hardwaren god nok?
  • Er webversjonen av Geogebra tilstrekkelig?
BYOD
Noen skoler har gått over til "Bring-Your-Own-Device". Fordelen med dette er at man uttnytter allerede innkjøpte maskiner som elevene eier. Ut fra et miljøhensyn er jo dette bra. Eleven får også velge hva slags utstyr han/hun vil jobbe på.
Det vil være en utfordring for IKT-avdelingen, da all verdens utstyr skal supporteres. Og hva gjør vi hvis elevens maskin går i stykker og eleven ikke har anledning til å kjøpe ny? Eksamensavvikling vil også være vanskeligere (så lenge eksamen krevet stengt nett, men tilgang på enkelte tjenenester). Eleven kan jo ha utstyr som kan kople seg til mobilt nett....


Til slutt
Vi er glade for fortsatt å kunne ha læringen i sentrum, når vi velger verktøy. Vi har tro på at iPaden også kan tilføre studiespesialisering nye måter å lære på, og gi rom for kreativitet og problemløsning også på en teoritung studieretning.
iPaden har hjulpet oss til å tenke nytt om læring og undervisning på Gjennestad, noe som har ført til mer variert og i mange tilfeller mer effektiv læring. Noe av dette kunne vi nok tatt med oss hvis vi valgte en mer tradisjonell laptop løsning, men vi er redd for at vi da hadde "falt tilbake" i den gamle måten å undervise på.
Vi har valgt å kjøpe i iPad Air 2 64GB WiFi versjonen. Da er det romslig med lagringsplass (digitale lærebøker tar mye plass). Denne modellen gir vi ikke bare til studiespesialisering, men til alle elever som begynner i VG1 i høsten.

Kommentarer