Besøk fra Kongsberg VGS og Buskerud Fylkeskommune

En delegasjon på 9 stk tok turen nedover Lågendalen for å besøke oss på Gjennestad. Bestillingen var å bli overbevist om at de skal starte med iPad (1:1) som digitalt verktøy på en av deres enheter i Kongsberg. 3 stk pedagoger fra Service og Samferdsel, 3 pedagoger fra Helse og Oppvekst,  en fra Restaurant og Matfag og et par ledere hadde tatt turen.
De står nå i en ny situasjon. Til høsten kommer første kull med elever fra ungdomsskolen, hvor elevene er vant med å bruke iPad (1:1). Skal de fortsette i samme spor som før med tradisjonelle windows laptoper, eller skal de følge opp det nye sporet som grunnskolen har valgt å gå i?

Spørsmål om de klarer å "konvertere" lærerkollegiet, og motivere til endring står sentralt. Hvis de går for dette, vil de få med seg alle? Hva slags gevinst har de av å gå over til iPad, og vil de miste noe? Holder iPaden for å produsere mye tekst, og er matteverktøyene kraftige nok?
Spørsmålene var mange, og vi svarte og delte våre erfaringer etter beste evne.

John Arne Imenes (@johnarneEdu) åpnet med å fortelle litt om innføringen av iPad på Gjennestad, og gikk igjennom en spørreundersøkelse for lærere som ble gjennomført i januar. Denne undersøkelsen kan du se i sin helhet her.
Snakket også noe om valg av teknologi i norsk skole. Mange feilsatsinger, og at læring ofte ikke står i sentrum når løsninger velges. Det er for langt mellom beslutningstagerne og klasserommet. Riktig teknologi fremmer læring. Det er der fokuset må ligge.

Borghild Them (@bthem) fortalte om hennes første møte med iPaden, og hennes skepsis. Hos vass-ekte Handelskoledame var hun glad i store skjermer med komplekse regneark, og et ordentlig tastatur å skrive på. Men hun bestemte seg for å "blø" og la fra seg laptopen når hun fikk iPaden i hendene. Hennes nyskjerrighet ble pirret, og det tok ikke lang tid før hun så fordelene og anvendeligheten med iPaden. I 4 år nå har hun stadig fornyet sin undervisning, og testet ut mange digitale tjenester og APPer. Det har ført til flere mindre digitale bøker, en rekke videosnutter som hun bruker i omvendt undervisning, mye mer struktur i timene, langt flere innleveringer for elevene og en større variasjon i å nå kompetansemålene. Elevene får mulighet til å jobbe på langt flere måter for å nå disse målene.

Erik Ingebretsen begynte som ny lærer i begynnelsen av dette skoleåret, og hadde liten/ingen erfaring med å jobbe med iPad og andre Apple produkter. For han var det viktig å komme raskt igang med iPaden som undervisningsverktøy, og med hjelp av endel instruksjonsfilmer laget på skolen, samt delevillige kollegaer kom han raskt i gang. Han fortalte videre om hans aktive bruk av digitale lærebøker, og hvordan dette kan bruker på en annen måte enn de tradisjonelle papirbøkene. Innleverings-APPen Showbie blir demonstrert, og dens muligheter for raske underveisvurderinger og sluttvurderinger ble løftet frem som veldig tidsbesparende. Han underviser både i Helse og Oppvekst og i Service og Samferdsel.

Marianne B. Hangaas underviser i norsk, samfunnsfag og historie, og delte erfaringer fra en fagdag i norsk hvor 2 lærere hadde ansvar for ca 80 elever. Temaet for fagdagen var adaptasjon, og elevene skulle jobbe med tekster, og "konvertere" disse over til filmformatet. Filmen med logg skulle leveres ferdig i løpet av dagen, ferdig redigert. Hun var imponert over hva elevene fikk til på disse timene. iPaden var alt de trengte med sitt kamera og gode videoredigeringsmuligheter.
Elevene var overrasket over at en 8 timers norsk fagdag kunne være så motiverende og spennende. Mange var langt mer fremoverlent enn lærerne forventet.

Den siste timen brukte vi til spørsmål og samtale. Opplevde at vi fikk en god samtale, og vi merket at våre gjester hadde litt forskjellige standpunkt i hva de mente om en evt. iPad satsing. Vi ønsker våre venner i Kongsberg lykke til med valget og en evt. igangsetting av iPad på VGS nivå.

Kommentarer