Vi gjennomførte en spørreundersøkelse blant Gjennestad lærerne

Etter snart 4 år med iPad som digitalt verktøy på Gjennestad for alle lærere og elever, ønsket vi å
"lodde stemningen" hos lærerne. Nyhetens interesse har forlengst lagt seg, iPad er ikke lenger så "hipt". Hvordan går det egentlig i hverdagen på Gjennestad, i klasserommene? Har vi fortsatt nytte av denne halvkiloen av et brett, eller er det tid for å tenke i andre baner?
Du kan lese litt om dette i innlegget. Det er en litt overfladisk presentasjon, men viser klare retninger.....


Påstand:
iPaden er et meget nyttig verktøy i undervisningen.


Kanskje ikke den mest vitenskapelige påstanden, men gir et helt klart bilde av at Gjennestad lærerne opplever iPaden som en meget nyttig verktøy i undervisningen. Alle svarene ligger godt til høyre i diagrammet, og de fleste velger å være "Helt enig" i denne påstanden.


Spørsmål:
Har iPaden forandret din måte å undervise på?


Som i forrige påstand, ligger også her de aller fleste svarene til høyre i diagrammet, dog ikke like høyre-dreid. Nå skal det noe til å si at undervisningen har blitt "Revolusjonert", men flere lærere svarer likevel det.


Påstand:
Elevene er mer motivert med bruk av iPad i undervisningen.


Hvordan er det med lærerenes opplevelse av elevens motivasjon etter at vi begynte med iPad hos oss? Svarene varierer litt mer her, og ytterpunktene er ikke blitt brukt. Noen få har en formening om at iPaden kan føre til mindre motiverte elever, mens de aller fleste heller mot høyre i diagrammet. Hvilke fag man underviser i, har nok betydning, og i hvilken grad man har tatt i bruk nyere teknologi i undervisningen.


Påstand:
iPaden hjelper elevene til å prestere mer faglig.


Et spørsmål vi ofte får utenfra er dette: Gir iPaden elevene bedre resultater på skolen? Og her kan vi klart si nei. iPaden i seg selv hjelper ikke så mye. Men hvordan den blir brukt, og hvordan mulighetene utnyttes både hos lærere og elever, har noe å si. Det vi har sett hos oss, er at etter vi gikk igang med iPad, har mange lærere vært "tvunget" til å gå gjennom sine måter å undervise på. 
Og elevene, ved å ha et verktøy de raskt føler mestring i å bruke, blir trygge på verktøyet og kan bruke kreftene på å jobbe med faget i stedet for å jobbe med teknikken. Påstanden: "iPaden hjelper elevene til å prestere bedre faglig", vil sikkert noen reagere på, men våre lærere har en en forholdsvis klar oppfattelse av at etter innføringen av iPad hos oss, opplever de at flere elever løfter seg mer faglig enn de hadde gjort uten dette verktøyet.


Påstand:
Digitale bøker fungerer bedre for eleven enn papirbøker.


Her har vi en av de påstandene i denne undersøkelsen med størst variasjon i svarene. Noen kommentarer til dette: Det burde vært et valg i undersøkelsen der det var mulig å svare "Ikke aktuelt", fordi flere lærere hos oss har fag hvor de ikke benytter digitale bøker. En annen grunn til variasjonen kan være at det er stor variasjon på det som finnes av digitale lærebøker i dag, både de tekniske løsningene, og innholdsmessig. Best fornøyd er nok de som benytter bøker med mye multimediainnhold, og gode opplesingsmuligheter.


Påstand:
Jeg bruker lite tid til å hjelpe elevene med tekniske problemer med iPaden.


Dette anser jeg som et viktig punkt. I første omgang ser det ikke ut til å bety så mye for det pedagogiske, men hvis mye av lærerens tid går med til teknisk problemløsning i klasserommet, blir mye av undervisningstiden borte. Vi ser at de aller fleste lærerne svarer at de ikke bruker noe særlig tid på dette i klasserommet. De få som faktisk svarer at de gjør det, er "over middel" teknisk interesserte lærere, som lett tar tak hvis det skulle være noe teknisk som må løses.


Påstand:
Jeg tror elevene savner ordentlig tastatur.


Et spørsmål som stadig dukker opp i forbindelse med iPad, er tastaturet. Mange hevder at iPad skjermtastaturet er for dårlig å skrive på. Vår erfaring er noe blandet på dette. Vi har utlånstastaturer som ikke altfor ofte blir benyttet. Vi har også tilbudt endel elever "gunstig tastatur-pakke", som overraskende få benyttet seg av. Likevel ønsker endel lærere at elevene har tilgang på ordentlig tastaturer. Skal man skrive mye, og lenge, er det ikke tvil om at et ordentlig tastatur er å foretrekke.


Påstand:
iPaden har hjulpet meg som lærer å ha mer variert undervisning.


Det er ingen nyhet at variasjon i undervisningen skaper bedre læring. Så et mål må være at når man innfører et digitalt verktøy i klasserommet, så bør det motivere til mer variasjon i timene. Svarene på denne påstanden gir en klar indikasjon på at iPaden har vært med på å skape mer variasjon i undervisningen på Gjennestad.


Påstand:
Jeg føler at jeg mestrer bruk av iPad bra.


Denne påstanden er også viktig å få svar på. Jeg har sett mye usikkerhet blant lærere (og jeg er sikkert ikke den eneste) når nye tekniske hjelpemidler kommer til skolen. Det at læreren har et verktøy de selv kjenner de behersker, gjør dem tryggere i undervisningssituasjonen. Vi har også sett at når vi ansetter nye lærere, kommer de raskt inn i verktøyene og tjenestene vi bruker på Gjennestad.


Påstand:
Elevene har alltid med seg iPaden til undervisningen.


Det hører til sjeldenhetene at iPaden blir glemt til skoledagen. iPaden er en veldig personlig enhet, så det skal mye til at den blir liggende hjemme.


Påstand:
Elevene har alltid nok strøm på iPaden til at den klarer seg ut skoledagen.


Vi har ikke ladepunkter til iPaden på skolen, men det er et forholdsvis lite problem at elevene ikke har strøm nok på iPaden. De aller fleste kommer med fulloppladet hver morgen. Men det finnes noen tilfeller i noen klasser der dette er et problem.


Spørsmål:
Hvor mye bruker du iTunesU som din distribusjonskanal av fagstoff til elevene?


Vi ønsker at iTunesU skal være vår hoveddistribusjonskanal for fagstoff til elevene. Endel lærere er godt igang, men her må vi bruke mer ressurser på å hjelpe de andre i gang. Hovedgrunnen til at vi ønsker dette, er at vi får så mange gode tilbakemeldinger fra elevene som ønsker at alle lærerne skal distrubuere på denne måten. I tillegg liker vi alle mulighetene denne plattformen gir oss.


Påstand:
Jeg vil foretrekke at elevene får laptop/PC i stedet for iPad.



For å sjekke litt hvor landet ligger, ønsket vi å sjekke om tiden er moden for å tenke anderledes på dette med digitalt verktøy på Gjennestad. Tilbakemeldingen fra lærerne tyder på at vi skal fortsette med iPaden en stund til...


Kommentarer

  1. I lys av debatten i klassekampen og på dagsnytt18 idag, torsdag er undersøkelsen deres interessant. Er det mulig å få høre hvor mange lærere dere er på skolen/hvor mange som ble bedt om svare, og hvor mange som svarte. Svarprosent, altså.

    SvarSlett
  2. Hei Øystein. Hyggelig å høre fra deg. Arne Krokan har lagd litt debatt. Det er bra! Når det gjelder undersøkelsen, er den ikke veldig vitenskapelig, men lagd for å få et inntrykk hvor "landet ligger" etter snart 4 år med iPad som digitalt verktøy på en VGS (vi var første skole i Norge som kjørte iPad 1:1). 25 lærere svarte på undersøkelsen, 4 svarte ikke. 2 av de som ikke svarte anser jeg som meget aktive iPad brukere. Sendte bare ut undersøkelsen på mail, og har ikke pushet hardt for å få alle til å svare....

    SvarSlett

Legg inn en kommentar