iCab Mobile - nettleser med etterlengtede funksjoner

Vi iPad-brukere har lenge ønsket oss muligheten til å laste opp filer fra iPaden til en nettside, f.eks Fronter. Dette har ikke vært mulig, pga. begrensninger i Safari/iOS. Nå ser det ut til at dette kan være løst med nettleseren iCab Mobile, som kan lastes ned fra AppStore for kr. 14,-

I morgen (11.juni) skal Apple har stor lansering av nye produkter og nye operativsystem. Vi vet ikke hva som kommer på iOS biten. Kanskje blir denne iCab Mobile overfløding, men mye tyder på at vi kommer til å bruke denne mye i skoleåret som kommer...


Denne nettleseren har mange nyttige funksjoner, men det er spesielt en funksjon som gjør denne helt unik. Etter et tips fra Apple og Telemark Fylkeskommune om denne APPen, tok det meg kun minutter før jeg hadde levert en fil i Fronter! Akkurat dette har vi lengtet etter i skolesammenheng!

Hele hemmeligheten ligger i at nettleseren har en slags innboks eller mappe, hvor det går ann å legge filer. Det betyr at jeg kan velge i andre programmer at filen skal "Åpne i" iCab Mobile, og filen blir da lagt inn innboksen, som har blitt kalt "Downloads".
I f.eks. Pages, kan jeg da velge og sende dokumentet til meg selv på mail, eller lagre det på en WebDav server. Så kan jeg i Mail programmet eller i WebDav Nav Appen velge å åpne dokumentet i iCab Mobile. Da legges filen i "Downloads" mappa inne i programmet.
Deretter kan jeg gå inn i f.eks. Fronter (husk å bruke iCab Mobile) , til ønsket innleveringsmappe, og får nå muligheten til å velge fil (noe jeg tidligere ikke hadde muligheten til). Du kan nå velge mellom de filene som ligger i APPens Downloads mappe. ... og vips, så har du levert.

Telemark Fylkeskommune har laget en oversiktlig beskrivelse på hvordan dette gjøres (det er skrevet på nynorsk). De har egen iTunes U konto (noe vi også ønsker oss), så her har de slått oss...
Til Gjennestad folket; du finner infoen HER!
For å komme til Telemark Fylkeskommunes iTunes U, trykker du HER!

Kommentarer