Første inntrykk av The New iPad

Jeg har akkurat vært så heldig, å få bytte ut min iPad 2 med The New iPad. Og her er litt av førsteinntrykket mitt: Den er synlig revolusjonerende..

Det er som alltid en ganske god følelse å få lekkert utstyr under fingrene, og "iPad 3" er ikke noe unntak. Jeg var imidlertid litt spent på om den ville leve opp til hva som er blitt sagt om den, og det må jeg vel kunne si, selv om jeg bare har hatt den i noen døgn.


For ytelsesmessig skal den vist være ganske lik iPad 2, og det stemmer overens med mitt førsteinntrykk. Den har en oppgradert prosessor og en raskere grafikkprosessor, men det skal vist være sånn at en ikke får noe gøy ut av brikkene for det. Grunnet at alt som er av ekstra kraft er en nødvendighet i forhold til å kunne drive grafikken med fire ganger så høy oppløsning. Etter å ha testet litt ved siden av hverandre så merker jeg ikke forskjell når det kommer til ytelse.
Den har fått økt arbeidsminne(RAM), men igjen er det sannsynlig at det er nødvendig i forhold til økt grafikkoppløsning, men det skal vistnok gi økte fordeler når en surfer på nett. <<Vi prøvde så godt vi kunne å fremprovosere "sjakkruter" (altså der data først må skrives til minnet), men uten å lykkes. Det er positivt.>> Din Side.


Men hovedforskjellen(som sikkert mange har fått med seg) ligger altså i skjermen. Det er fremdeles Retina skjerm og den er fortsatt 9.7 tommer, men den har nok den mest heftige skjermen i en håndholdt enhet for øyeblikket, 2048 x 1536 piksler(264 ppt) "blaster" deg ned i støvlene på det meste. I tillegg skal den også ha 44 prosent bedre fargemetning, og dette var veldig synlig når en holdt iPad 2 og "3" ved siden av hverandre. Et eksempelbildet med grønt grass blei mere "asfaltgrått" på iPad 2, mens det var en fryd for øyet å kunne se "grønne enger" på "iPad 3".  
Den veier litt mer enn sin forgjenger(ca 60gram), og er også litt tykkere på grunn av oppgradert maskinvare.


Varme
iPad 3 vs. iPad 2 - Varme
Etter en halvtime med hard bruk, merker jeg at den blir litt lunken på undersiden. Den utvikler altså mer varme enn forgjengeren, ved hard belastning. Men det blir ikke så varmt at du må ta pauser i bruken. Under lading produserer den også en del varme.


Batteri
Batterikapasiteten er også økt betraktelig(Leste et sted at det er så mye som 70% økning), men dette går nok også med for støtte opp under den nye skjermen og grafikkprosessoren. Apple oppgir ti timers batteritid ved normal bruk, men hvorvidt dette stemmer er jeg litt usikker på. Foreløbig så er inntrykket at den bruker batteri raskere enn forgjengeren.
Det tar imidlertid også en del lenger tid å lade batteriet. <<Plugget i strømkontakten snakker vi brått rundt seks timer, og via USB-porten på en Macbook Pro ser det ut til å gå omtrent i halve tempoet. Med litt (men ikke veldig mye) bruk underveis, har batteriet i øyeblikket steget fra 57 til 66 prosent på de snaue to timene der den har vært koblet til USB-porten.>> Din side.


Kamera
Det nye kamera har 5Mp og tar gode bilder, og tar synlig bedre bilder enn iPad 2. Det påståes at det er sammenlignbart med gode telefoner i dagens marked, men ikke helt på høyde med de beste. Videokvaliteten skal vist være meget god, i full HD-oppløsning og med god lyd, uten at jeg kan si at jeg har prøvd dette ordentlig. Den har ikke fått noe blits, slik som det gikk rykter om, så i mørket skal det vist ikke være noe tess. Frontkameraet skal vistnok være det samme som før og fanger kun VGA-oppløsning(640x480). 
Personlig stiller jeg meg litt kritisk til at det er baksidekamera som er oppgradert og ikke frontkamera, for selvom det finnes mange gode ting med å ta bilder/film med iPad, så er det kanskje et større bruksområdet for frontkamera? Men det er en detalj som kommer veldig ann på settingen som den brukes i.


iOS
iPad er et utrolig bra verktøy og revolusjonerer måten vi jobber på, både i skolen og privat. Men nå som "iPad3" er blitt så kraftig og ting ser så utrolig bra ut, så forventer jeg litt at det kommer noen fete oppgraderinger til iOS snart igjen. 

For hvis vi tenker på selve operativsystemet, så er iOS på iPad en kopi, om ikke bare svært lik iPhone. Og selvom "iPad3" har fått fire ganger så høy oppløsning som tidligere, sitter man fortsatt igjen med 26 mulige app'er direkte på "skrivebordet". En kan ikke personalisere og endre arbeidsområdet med widgets eller andre utvidelses muligheter.
Men dette ønske strider jo litt imot Apple sin egen filosofi om at de ønsker å fjerne verktøyet som en hindring, du skal ikke en gang tenke på at verktøyet er der, du skal bare bruke det. Imidlertid sies det at i den nye versjonen av iOS, så skal det komme støtte for flere brukere. Og det introduseres da også kanskje andre kule funksjoner.. Hvem vet.




iPad 2 & 3 sammenlignet (klikk på bildet for å forstørre)
Konklusjon
Det er en fantastisk opplevelse å arbeide på en så råflott skjerm som "iPad 3" har, imidlertid så synes jeg ikke at det er en nødvendighet å bytte om du allerede har iPad 2. Men om du skal kjøpe iPad uten å bytte ut den du allerede har, ville jeg helt klart godt for den.
Det virker som en nødvendighet å ha 32GB, i forhold til at alle ting blir litt større for å utnytte skjermen.
Den gode skjermen gjør alt litt mere gøy å holde på med, og inspirasjon er heller ikke vanskelig å finne når ting ser så bra ut.


Kommentarer