En noe irriterende begrensning

Noen av dere har kanskje opplevd at når dere trykker på et dokument på iPaden, f.eks. et vedlegg i epost programmet, og velger "Åpne i", så dukker ikke den APPen dere ønsker å bruke opp som et alternativ. Hvorfor ikke?


Jeg oppdaget dette først når jeg skulle begynne å bruke Goodreader igjen, som jeg ikke hadde brukt på en god stund. Da jeg skulle åpne pdf-fila i dette programmet, dukket ikke Goodreader opp som et alternativ.
Som jeg pleier, så hiver jeg meg over en nettleser, og "googler" problemet, og det viser seg at jeg ikke er den eneste som har slåss med dette problemet. Det er ikke Goodreader som er problemet, men en begrensning som ligger i iOS. Operativsystemet kan vise kun 10 APPer i "Åpne i" lista, og hvilke 10 den viser, er litt "random". Ser ut som det er et tilfeldig utvalg av programmer som håndterer slike typer filer.
Så løsningen for meg (og mange andre) ble å slette noen av APPene som kom opp i lista (som jeg ikke bruker så ofte), for å gjøre plass til Goodreader (i dette tilfellet). Først etter å ha slettet 3 APPer, dukket Goodreader opp i lista igjen.
Dette er ingen god løsning, og spesielt etter å ha brukt iPaden en stund, og har mange aktuelle APPer å bruke, er dette lite tilfredstillende.
Så her håper jeg og vi på at det snart skjer forbedringer. Hva med å kunne redigere denne lista selv? Det kunne vært en et valg i  Innstilling- APPen som gir oss mulighet til å velge hvilke APPer som f.eks skal presenteres hvis en pdf-fil skal åpnes.

Come on, Apple!

Kommentarer

  1. Jeg har undersøkt dette for en god stund siden og kommet fram til at det dessverre ikke går. Når det er fullt så er det fullt. Jeg gikk en gang til det skritt å slette og installere Goodreader på nytt i håp om at den skulle komme opp på topp i lista igjen, men det skjedde ikke. Den var og ble borte.
    Heldigvis opplever jeg med Connect at dette ikke er et så stort problem lengre.
    Alternativt kan en også slette en god del apps som har støtte for PDF inntil Goodreader på nytt dukker opp i lista... Men det er litt vel brutalt.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar