NKUL (nasjonal konferanse om bruk av IKT i utdanning og læring) går av stabelen på NTNU i Trondheim hver vår. Denne gangen var vi på Gjennestad invitert av Apple til å dele erfaringer etter nesten et år med iPad til alle elever og lærere. Interessen var stor, og mange møtte opp for å høre Borghild Them (lærer på Salg og service) og John Arne Imenes (IKT-ansvarlig).
Punkter vi IKKE rakk å komme noe særlig innom
Vi hadde mye på hjertet, og tre kvarter gikk alt for fort. Punkter vi var innom i presentasjonen:
- Hvorfor vi var invitert til NKUL
- Kort presentasjon av Gjennestad
- Prosessen frem til beslutning om å gå for iPad
- Økonomien rundt iPad investeringen.
- iPad - en REMA 1000 - løsning. "Det enkleste er ofte det beste". Du finner det meste der, de "sære" behovene må dekkes andre steder (med andre løsninger).
- Hvorfor Apples iPad - i stedet for andre brett-løsninger
- Økonomi - spin-off effekter
- Forberedelser og utrulling
- iPad - elevens multiverktøy - digital "leatherman"
- iPaden som verktøy hos anleggsgartnerne
- Erfaringer med nyttige APPer
- iPaden brukes i timen, på turer og i praksis
- Kommunikasjon og distribusjon av filer/dokumenter via mail (papirløst klasserom)
- Elevene stolte av hva de lager på iPaden
- iBooks Author - kort presentasjon av verktøyet og de første "hjemmelagde" bøkene
- Elevenes mening om iPad på skolen på godt og vondt
- iPaden gir oss frihet til å nå kompetansemålene på forskjellige måter. Elevene velger i større grad veien frem til målet.
- Borghild avluttet sitt innlegg ved å påpeke alle mulighetene som ligger i dette verktøyet.
Punkter vi IKKE rakk å komme noe særlig innom
- Våre suksess faktorer
- Se muligheter - ikke problemer
- Support og service
- Lagring og backup
- Utskrift (vi har nå god løsning på dette)
- Levere med iPad
- Gjennomføre prøver på iPad
- Viktigheten med å dele
Kommentarer
Legg inn en kommentar