Gjennestad på KFF IKT konferanse

Jeg deltok  på KFFs IKT konferanse denne uka. Konferansen inneholdt mange seminarer og foredrag. Jeg fikk mye respons på innlegget om vårt iPad prosjekt. Mange skoler er nyskjerrige på iPaden og om den kan være et nyttig verktøy i skolen. Samtidig er mange litt skeptiske til denne lille dingsen. Det er spennende å møte andre, og høre hva de tenker. Noen motforestillinger var helt nye for meg, andre var mer kjent.
Lese hele denne artikkelen, hvis du vil vite mer om responsen på iPaden foredraget vårt.

Presentasjonen min kan lastes ned her. Den ligger som en pdf-fil, så alle bør kunne så åpnet den...

Spørsmål jeg fikk etter foredraget:

Er ikke skjermen alt for liten å jobbe på?
Det er faktisk første gang jeg har fått dette spørsmålet. (Eller så har jeg bare fortrengt det). Jeg har ikke fått noen "klager" fra elever på dette. Men, det er selvfølgelig endel arbeid, der iPaden ikke er det optimale arbeidsredskapet. Vi har derfor valgt å beholde stasjonære PCer i noen klasserom. Elevene har der mulighet til å gjøre "plasskrevende" arbeid, f.eks avansert bildebehandling og videoredigering.

Går det an å skrive noe særlig med skjermtastaturet på iPaden?
Det vil jeg påstå at svaret er JA. Når jeg er på farten, bruker jeg bare skjermtastaturet på iPaden. Dette fungerer rimelig bra. Selvfølgelig klarer jeg ikke å skrive like raskt som på mitt Apple tastatur, men skrivehastigheten er akseptabel. Det som kan være litt uvant, er en litt annen tastatur-layout, i og med at vi ikke har egne tall-taster m.m.
Jeg har imidlertid kjøpt inn ca 30 Apple Bluetooth tastaturer som klasser kan låne, hvis de holder på med skrivekrevende arbeid - men foreløpig har ingen klasser spurt om dette. Dette undrer meg litt.... Vet om et par elever som har kjøpt seg sitt eget tastatur - og de er fornøyd med det....

Hva gjør dere på eksamen, skal iPadene brukes da?
Her svarte jeg at det fortsatt er litt tid til eksamen. Vi har ikke en ferdig løsning her - men kommer til å fokusere på dette fremover. Dette med digital kommunikasjon blir et stadig større problem / utfordring etterhvert som verktøyene stadig blir flere og bedre. Spørsmålet er vel om ikke skole-Norge må tenke helt nytt når det gjelder prøveformer i tiden fremover.
Så hva gjør vi i mellomtiden; hvis ikke vi finner en fullgod løsning med å bruke iPadene på eksamen, blir det å kjøre eksamen slik vi har gjort tidligere - på stasjonære PCer. Dette er en sak det sikkert kommer mer om på denne bloggen etterhvert.

Har dere problemer med at den blir kastet ut av det trådløse nettverket?
Vi er i ferd med å oppgradere vårt WLAN, pga kapasitetsproblemer. Det er ikke pga. iPadene, men fordi vi for første gang kjører en 1:1 løsning (=alle elever har maskin). Har ikke opplevd at iPadene har noe større problem enn laptoper med å bli værende på det trådløse nettverket de er koplet opp i mot. Det som kan være verd å tilføye, er at pga. antenne størrelse, vil det nok være noe bedre signaler på en laptop enn på en iPad. Så slik sett, kan det hende at iPaden mister nettverkskontakten før laptopen, hvis man befinner seg i en ytterkant av nettverkets rekkevidde.

Har dere digitale lærebøker?
Der er svaret ja og nei. Noen forlag har vært velvillige til å gi oss pdf-er av lærebøkene, andre holder igjen. Det virker som endel forlag ikke er forberedt på en digital fremtid. Derfor er både viljen og evnen til å snu seg på hælen høyst variabel i denne bransjen. Jeg skal  publisere hvilke forlag og bøker vi har digitalt - så fort jeg får en oversikt fra studierektor.



Kommentarer